"Femminutersmetoden" | Sova-hela-natten-kuren
Att påverka barnets sömn |
Lära-somna/sova-metoder

Sömn



Somna själv – så här gör man!

OK, du har bestämt dig för att ändra på en vana barnet har. Bara så du vet: Barnet kommer inte gilla det! Hon eller han kommer visa missnöje! Men har du bestämt dig är det bara att köra på – och hålla hårt i manualen till METODEN!


Vare sig du bestämt dig för att barnet ska somna själv eller sova hela natten är förslaget att du provar en somna-själv-metod först. Det av den enkla anledningen att barn som somnar själva oftast automatiskt vaknar mer sällan under natten. Så här funkar vår sömn: Under natten växlar vi mellan djup sömn – då hela kroppen vilar och återhämtar sig – och ytlig sömn – då kroppen fortsätter att vila men nervsystemet är aktivt. Då drömmer vi och vi har alla sinnen utom synen påslagna. Vuxna har sömncykler på cirka 90 minuter medan spädbarnens är ca 60 minuter. De här cyklerna finns hos alla däggdjur som lever i grupp och de har en livsviktig funktion. Under den ytliga sömnen registrerar sinnena eventuella faror och om någon fara tycks vara å färde vaknar man. I och med att det alltid är någon individ som sover ytligt kommer hela gruppen att väckas vid en fara. Det som kan få oss att vakna under den ytliga perioden är förändringar i intrycken: Om det luktar, känns eller låter annorlunda än när vi somnade. Somnade man in pappas famn vaknar man av nytvättade, kalla lakan, somnade man till en sång vaknar man av tystnaden. Om barnet lärt sig somna själv med kända saker omkring sig (en snuttefilt, en kanin…) kommer sinnena inte signalera någon förändring och barnet vaknar inte lika lätt under den ytliga sömnen. Ibland vaknar man ändå men skillnaden är att det barn som lärt sig somna själv även kommer att kunna göra det mitt i natten medan den som inte lärt sig det kommer att behöva hjälp.

Här presenteras ”Femminutersmetoden” och ”Sova hela natten-kuren”. Vilken metod du än väljer är det bra att börja förberedelserna redan kvällen före. Det finns nämligen vissa förutsättningar för att man ska lyckas: Du ska vara utsövd och barnet mätt och trött! Du börjar alltså med att sova tidigt själv och fortsätter under dagen med mycket vakentid för barnet. När kvällen närmar sig kan du trötta ut barnet med allsköns underhållning och avsluta med så mycket mat det går.

”Femminutersmetoden”

Den så kallade ”Femminutersmetoden” är lanserad av barnläkaren Berndt Eckerberg och har fått utstå en hel del kritik och kallats ”kallhamrad”. Den som vill bilda sig en riktig uppfattning om metoden gör bäst i att surfa till http://www.eckerberg.se/somnproblem.htm eller allra helst läsa de broschyrer man kan beställa där. Eckerberg konstaterar precis som de som förespråkar till exempel samsovning att små barn är skapta för att somna in med sin mamma, vakna och snutta och så somna om. Men eftersom det samhälle vi skapat oss gör det svårt att leva så presenterar han en metod att hjälpa barnet somna själv. Om det är det man vill fungerar metoden riktigt bra.

Det man tagit hänsyn till när metoden utvecklats är att belöning förstärker beteenden och bestraffning skapar misstro. Man ska alltså varken belöna eller bestraffa. Det är just på punkten bestraffning metoden är som mest missförstådd men den som läser vad Eckerberg själv skriver kan notera att han är noga med att man inte ska bestraffa barnet.

Eckerberg menar att när föräldern tar upp det skrikande barnet belönas skriket med tröst, vilket förstärker beteendet och skrikandet kommer upprepas nästa gång. Ska man få barnet att sluta skrika ska man följaktligen sluta med belöningen. Eckerberg är noga med att man ska fortsätta belöna andra skrik och han menar att barnet då inte känner sig sviket.

Man ska enligt Eckerberg inte heller bestraffa utan visa att man finns vid barnets sida. Genom att regelbundet gå in till barnet visar man att man förstår att barnet är argt eller ledset men man tar inte hand om barnets reaktioner åt barnet. Man visar istället att man vet att barnet kan lära sig ta hans om sina känslor själv. Barnet får en chans att lära sig lugna sig själv, menar Eckerberg, och det lär sig därmed ta bättre hand om sina egna känslor.

Idén är att man ska visa detta vänligt men bestämt. Man kan säga: Nu är det dags att sova! Sov gott! Jag hör att du är arg, men nu ska du sova i din egen säng! Det ska naturligtvis inte finnas någon underton av ilska och inte heller ursäkt.

En bra förutsättning för att metoden ska lyckas är att barnet är trött och föräldern utvilad. Finns det två föräldrar (eller fler) är det en klar fördel om alla är med på det.

Man kan också ”träna” separation under dagtid och på så vis ge barnet erfarenheter som kan vara till glädje när det är dags att lära sig somna själv. Under ett par veckor, föreslår Eckerberg, kan man leka titt-ut så ofta man orkar och då gömma sig fler och fler sekunder. Man kan gå ut ur rummet och svara istället för att komma springande så fort barnet skriker. På så vis får barnet erfarenheten att ”Han finns fast jag inte ser honom”. Efter ett par veckor av sådan träning kan föräldern känna sig lite tryggare och inte vara rädd för att barnet skriker av rädsla utan ilska. 

Gör så här

Mat Inled kvällsritualen med mat. Nu ska den eventuella kopplingen mellan mat och somna bort och somnar barnet vid bröstet eller flaskan ska det väckas.
Rutin Fortsätt med att läsa, sjunga, be, dansa, eller vad det är ni vill ha som kvällsrutin. Eckeberg menar att man ska varva ner men läser man Anna Wahlgren tycker hon det är att manipulera barnet.
Lägg barnet Nu är det dags att lägga barnet i sängen, gärna tillsammans med en snuttefilt eller nalle. Säg med självklar röst att Nu ska du sova. Det kommer att gå bra! Lugn och fasthet är ledorden. Gå ut ur rummet och ställ dörren på glänt. En napp ställer gärna till problem här eftersom barnet kommer vakna om han eller hon tappat nappen under natten och då oftast inte kan hitta den. Det är inte mycket svårare att hjälpa barnet somna utan napp än med, så detta kan vara det gyllene tillfället att plocka bort nappen.
Protest Om barnet protesterar och reser sig upp förespråkar Eckerberg att man lägger ner barnet en gång men inte mer. Detta för att det inte ska bli någon strid. Han menar också att kroppskontakt får barnet att skrika mer. Läser man bloggar och diskussionstrådar på internet ser man att många gör sin egen variant av         femminutersmetoden och inte är så hårda med det där med kroppskontakt. Man kan hellre prova sig fram på den punkten än förkasta metoden helt på grund av det.
Inget straff  Nu är det dags att visa ditt barn att du ser att han eller hon har det svårt men att du vet att det kommer att gå bra ändå. Även här kan man modifiera metoden utifrån sig själv utan att vara orolig för att effekten uteblir. Vissa går in med två minuters mellanrum, andra med tio. Det verkar funka bra åt båda håll. Om
barnet börjar lugna sig och protesterna mattas är det onödigt att gå in då det oftast bara leder till mera protester.
Kräkas Vissa barn är mer envisa än andra, tömmer sängen på innehåll och tillslut även magen. Eckerberg menar att även dessa barn har rätt att lära sig somna själva. I linje med tanken om belöning menar han att man belönar kräkandet om man tar upp barnet och att barnet då kommer att fortsätta med det beteendet. Han råder istället att man helt enkelt byter lakan lite smidigt. Tanken är att förmedla en upplevelse av att ”Fast jag var så arg eller rädd gick det bra ändå”.


I de flesta fall brukar barnet protesterar en halvtimme till fyrtio minuter första kvällen för att det sedan ska minska med ungefär hälften för varje kväll. Det kan ta lite längre tid om barnet är 7-10 månader. Så kan det förstås ta längre tid om barnet är envist och Eckerberg föreslår att man ser envishet som en positiv egenskap och inte ett tecken på otrygghet.

Vakna igen  Om barnet vaknar igen efter cirka en timme föreslår Eckerberg att man låter barnet skrika igen (upprepa enligt ovan) eftersom det fortfarande är så trött. Har barnet däremot hunnit med en djupsömnperiod och fått nya krafter är det klokast att låta barnet somna på det gamla sättet. Barnet lär sig ändå så småningom att det kan somna själv. Vaknar barnet senare på natten kan man om man orkar – göra som på kvällen. Byt inte blöja eftersom att barnet ska lära sig somna om med våta blöjor. Visar barnet tecken på förkylning eller sjukdom ska man förstås vara nära och inte börja några femminutersförsök!

Går det bra på kvällen kan man också prova att göra likadant vid middagssömnen.

Sova hela natten-kuren
(Avsnittet kommer att kompletteras.)

Sova hela natten-kuren är Anna Wahlgrens variant på att lära barn somna själva. Bäst information om den får du på http://www.annawahlgren.com/. Wahlgren bygger sin kur på en tes som hon formulerar så här: ”Små barn är instinktivt medvetna om sin hjälplösa utsatthet. De fruktar 'vargen'." Metoden fungerar säkert lika bra om man är lite mer saklig och konstaterar att barn, precis som vuxna, oftast visar sitt missnöje om någon annan bestämmer sig för att ändra på något man är van vid. (Tänk bara på hur det låter i fikarummet när ledningen bestämt sig för att ändra vem som ska jobba ihop med vem... )

Förberedelserna är de samma: aktivitet på dagen och mycket mat till kvällen.

Till skillnad från Eckerberg menar Wahlgren att kroppskontakt är OK. Man ska ”buffa” barnet till sömns, det vill säga lägga barnet på mage och rytmiskt och med fast hand buffa på barnets rumpa. Metoden beskrivs utförligt i Wahlgrens bok ”Sova hela natten”.

Vagna

Wahlgren har också en metod för hur man ska hjälpa barnet att sova längre natt pass och hon kallar det för att vagna. Allra först ska man bestämma sig för när morgonen ska komma, till exempel klockan 06.00. Så förbereder man sig genom att lägga barnet i liggvagnen i stället för i sängen och så är det bra att lägga sig tidigt själv! När barnet vaknar tar man inte upp det utan bara drar vagnen, fram och tillbaka, kanske över en tröskel, med rejäla tag. Barnet kommer troligen protestera, för det är ju inte så här det brukar vara när man vaknar och skriker! Med sitt skrik frågar barnet enligt Wahlgren: ”Kommer jag överleva?” medan du med ditt vagnande svarar: ”Ja, det kommer du.” Den som inte delar tron på Wahlgrens tes kanske i skriket istället hör frågan: ”Ska du inte ta upp mig?” och svarar med vagnandet: ”Nej, det ska jag inte. Jag har tidigare misstrott dig, trott att du inte klarar av att sova hela natten och att du behöver min närhet för att somna om, men nu har jag förstått att du klarar det där själv.”

Första natten kan man få stå och dra i 20-30 minuter och under den tiden kommer barnet tystna många gånger utan att somna. Men tillslut sover det sött och vaknar inte på ett par timmar.

Bakslag

I de allra fall blir det bakslag med perioder när barnet plötsligt börjar vakna mera på nätterna eller inte alls vill somna själv längre. Den första fällan att falla i då som förälder är besvikelsen och ilskan. Särskilt som man kan vara säker på att man själv är trött när det händer. När vi är pigga förstår vi alla att det är kontraproduktivt att bli sur och arg på barnet som inte vill somna eller som vaknar mitt i natten, men vi är nog flera som ändå trillat dit både en och två gånger! Det som gäller är förstås att återigen ta till den vänliga och bestämda tonen/buffningen/vagnandet. En annan viktig sak att behålla i bakhuvudet är att alla människor vaknar flera gånger per natt utan att det är något konstigt med det eller att vi ens märker det själva. Rusa inte in omedelbart som barnet vaknar och gnyr. Ge henne eller honom chansen att somna om själv.

Tillbaka