Hur gick den där sången?

Sångskatten låter dig som första sajt i Sverige lyssna på barnsånger! Äntligen måste man inte kunna läsa noter för att kunna sjunga de där sångerna man en gång kunnat men sedan glömt. Sångskatten är en skattkista full av barnsånger och här kan du också lära dig nya sånger och få kläm på sånger barnen kommer hem och sjunger en strof ur och som du gärna vill sjunga med i själv. Klicka på en sång och lyssna. När du vill och hur många gånger du vill.

Tycker du sångerna går för högt? Läs mer här om varför!

Har du synpunkter på Sångskatten eller saknar någon sång vill vi mer än gärna att du mejlar oss!

Kontakta oss även gärna om du vill ha hjälp med sång vid barndop/barnvälsignelse, bröllop eller begravning i Stockholmsområdet.

"Man kan slå barn så att de skriker, men inte så att de sjunger!"

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z Å Ä Ö

A

Ack så skön somna in (Trad, Johannes Brahms)

Tillbaka

 

B

Bä bä vita lamm (Alice Tegnér)

Blåklint (Lena Andersson, Kerstin Anderby)

Tillbaka

 

D

Den cyklande elefanten (Trad)

Det kom blod (Jujja och Tomas Wieslander)

Det var en gång en mus (ThorbjØrn Egner, Håkan Norlén, Ulf Peder Olrog)

Det var så roligt (Lennart Hellsing, Knut Brodin)

Dinkeli Dunkeli Doja (Lennart Hellsing, Knut Brodin)

Du e´ du och du duger (för oss okänd)

Du e´ så fin (för oss okänd)

Du käre lille snickerbo´ (Astrid Lindgren, Georg Riedel)

Tillbaka

 

E

En kulen natt (Trad)

En liten båt (Lennart Hellsing, Trad)

En sockerbagare (Alice Tegnér)

Tillbaka

 

F

Farmors visa (ThorbjØrn Egner, Håkan Norlén, Ulf Peder Olrog)

Fem fina fåglar (Jujja och Tomas Wieslander)

Framåt, framåt (för oss okänd)

Frida Frej (Jujja och Tomas Wieslander)

Tillbaka

 

G

Glad som en lärka (för oss okänd)

Glada älgar (James Hollingworth, Karin Liungman)

Grisen gal i granens topp (Astrid Lindgren, Georg Riedel)

Gåsa, gåsa, klinga (Trad.)

Tillbaka

 

H

Hej, sa Petronella (Lennart Hellsing, Knut Brodin)

Hemma på vår gård (Trad)

Hoppe hoppe hare (Ingrid Fernholm, Trad)

Här dansar herr Gurka (Lennart Hellsing, Knut Brodin)

Här kommer lilla Ludde (Trad)

Här ligger vår lilla fru katt (Jujja och Tomas Wieslander)

Här var det hi och här var det hå (James Hollingworth, Karin Liungman)

Tillbaka

 

I

I ett hus vid skogens slut (Trad)

Tillbaka

J

Jag är en vanlig kanin (Jujja och Tomas Wieslander)

John Blund (Sten Carlberg, Wolfgang Richter)

Tillbaka

 

K

Kaninvisan (Jujja och Tomas Wieslander)

Katten och svansen

Kattvisan (Astrid Lindgren, Lille-Bror Söderlundh)

Killevillevipp (okänd)

Klappa händer lilla vän (trad)

Klappa händerna så fort man kan (Jujja och Tomas Wieslander)

Klappa lilla magen (okänd)

Klä på oss (Elisabeth Molander, Lalle Molander, Helena Nyhlén)

Klättermusens vaggvisa (ThorbjØrn Egner, Håkan Norlén, Ulf Peder Olrog)

Klättermusvisan (ThorbjØrn Egner, Håkan Norlén, Ulf Peder Olrog)

Krakel Spektakel (Lennart Hellsing, Knut Brodin)

Krokodilen i bilen (Monica Forsberg, Kerstin Andeby)

Kroppsbossa (Elisabeth Molander, Lalle Molander, Helena Nyhlén)

Tillbaka

 

L

Lilla Ludde (Trad)

Lille katt (Astrid Lindgren, Georg Riedel)

Lusegrisen (Astrid Lindgren, trad)

Tillbaka

 

M

Min lilla kråksång (Jujja och Tomas Wieslander)

Tillbaka

 

N

Nu i ro slumra in (Trad, Johannes Brahms)

Nyss så träffa´ jag en krokodil (Monica Forsberg, Kerstin Andeby)

När en liten mus ska ut och gå (ThorbjØrn Egner, Håkan Norlén, Ulf Peder Olrog)

När kråkorna klappar takten (Jujja och Tomas Wieslander)

När trollmor har lagt de elva små trollen (Margit Holmberg)

Näsan, ih, ih, näsan har du här (Elisabeth Molander, Lalle Molander, Helena Nyhlén)

Tillbaka


O

Opp å ner, ner å opp (Astrid Lindgren, Georg Riedel)

Tillbaka

 

R

Ro, ro, barnet

Rock-spindeln (Trad)

Tillbaka

 

S

Sockerbagaren (Alice Tegnér)

Sov du lilla knyte (Lena Persson, Gunnar Persson)

Sov du lilla videung (Zacharias Topelius, Alice Tegnér)

Sov min lilla lusegris (Astrid Lindgren, trad)

Så går sola upp (Kerstin Andeby?)

Säg, nog har du väl sett (Trad)

Tillbaka

 

T

Tttt-tiger, ssss-smyger (Jujja och Tomas Wieslander)

Titta, kom och titta (Sten Carlberg, Wolfgang Richter)

Tomten och haren (Trad)

Trollmors vaggsång (Margit Holmberg)

Tänk jag drömde i natt att jag hade en katt (Astrid Lindgren, Lille-Bror Söderlundh)

Tänk om jag hade en liten, liten apa (Trad)

Tillbaka

 

V

Var bor du lilla råtta? (Britt G. Hallqvist, Trad)

Var e´ tummen? (Trad.)

Vart ska du gå min lilla flicka?

Vem kan segla förutan vind? (Trad)

Vi ska klä på oss (Elisabeth Molander, Lalle Molander, Helena Nyhlén)

Videvisan (Zacharias Topelius, Alice Tegnér)

Vyss lull, lilla palt (ThorbjØrn Egner, Håkan Norlén, Ulf Peder Olrog)

Vår lilla fru katt (Jujja och Tomas Wieslander)

Tillbaka

Å

Åsa, gåsa, klinga -> se Gåsa, gåsa klinga

Tillbaka

 





Att sjunga med barn - till dig som sjunger med barn i ditt arbete

De flesta tycker om att sjunga i ett tonläge som ligger nära den egna talrösten. Eftersom att talrösten sänks vid målbrottet (det händer även för flickor) har vi vuxna en lägre talröst än vad barnen har. Det betyder att om du som vuxen startar en sång i ditt talläge blir den för låg för ett barn.

Det låter kanske inte så farligt att barnen får lov att sjunga i ett läge som är för lågt, men faktum är att det i längden kan vara rent skadligt för deras röster!

Barnet kan tappa förmågan att pricka toner
Barn har ett mycket mindre tonomfång än vuxna. Det betyder ofta att barnet rent fysiskt inte kan ta den ton som den vuxna startar på. När barn försöker träffa en ton som är utanför deras tonomfång börjar de "gräva" med rösten och då blir det väldigt svårt att pricka den rätta tonen. Kanske känner du igen "mumlet" som uppstår vid luciatåget? Det blir svårt att höra melodin och det beror alltså på att sången sjungs för lågt för barnen. Eftersom att man inte riktigt hör melodin uppfattar många barn inte att det är en poäng i att alla sjunger samma toner samtidigt. De "lallar" på på orden och bryr sig inte så noga om melodin. Den som sjunger så riskerar att förlora förmågan att pricka toner.

Ta upp sången i rätt läge
Om du sjunger med barn finns det flera olika sätt att se till att sången kommer i rätt läge för barnen. Man kan förstås använda instrument, piano, gitarr, flöjt... Spelar man inget instrument går det lika bra med en tonbox eller någon annan slags xylofon. Ofta är det lagom att börja på C eller D. (Prova dig fram.) När du ändå är igång och ska starta en sång: Ska du räkna in, gör det i den takt som sången går! "Mors lilla Olle" går till exempel i fyrtakt. Räkna då till fyra i samma tempo som sången ska sjungas i. "Vem kan segla" går i tretakt. Räkna till tre i samma tempo som ni ska sjunga. Då förmedlar du en medvetenhet om att sånger har tempo.

Ett idealiskt sätt är annars att låta ett barn ta upp sången. Låt då barnet sjunga första strofen: "Vem kan segla för utan vind?" och så härmar ni andra "Vem kan segla..." Därmed är ni igång i rätt tonhöjd och i rätt tempo.

Hjälp, jag kan inte sjunga!
Det första som händer när man lägger sången i barnens läge är att man själv "inte kan sjunga" längre. Det kanske känns som att du inte kan sjunga lika starkt längre utan måste "väsa" fram tonerna. Lika väl som att barnen är inte klarar att sjunga för lågt blir det svårt för den vuxne att sjunga högt. Men till skillnad från barnen beror det inte på att tonerna ligger utanför vårt tonomfång, vad vi fysiskt klarar av, utan på ovana. När vi sjunger med talrösten använder vi det som kallas "bröströst" och högre upp måste vi byta till "huvudklang". Det är när man byter till den klangen man inte kan sjunga lika starkt som man är van och det blir väsigt. Allt det där kan tränas bort, dels genom sånglektioner men även genom att du helt enkelt sjunger sångerna i ett högre läge. Din röst kommer att vänja sig och det kommer kännas bättre allt eftersom. Fram till dess får du ta smällen att känna dig fånig och att känna det som att du inte kan sjunga. Det är priset du måste betala för att rädda barnens sångröster.

Till dig som förälder

HJÄLP! Kan jag förstöra mitt barns röst?!
Musiken är ett språk som barnet förstår från första början och mellan barn och förälder handlar sången framför allt om kommunikation. När du sjunger till ditt barn har det därför ingen som helst betydelse HUR du sjunger! Ditt barn har aldrig hört en vackare röst än din (och din eventuella partners)! Sjung från ditt hjärta - det kan aldrig bli fel!!!

Som förälder sjunger man heller aldrig så mycket att man hinner påverka barnets röst. Då har de återkommande sångstunderna på Öppen förskola och dagis mycket större påverkan. Utöver det påvekar det rådande "popidealet" som hörs överallt i radio och TV där man sjunger med en ganska skrikig röst. För att klara att sjunga så behöver man ha kommit förbi målbrottet och när barnen härmar detta sångideal blir det helt enkelt fel för deras röster. Men allt detta har alltså ingenting att göra med vad du och ditt barn gör tillsammans när ni sjunger och har kul.

Är du själv en "brummare"?
Bad musikläraren dig att vara tyst när de andra sjöng? Kallar du dig själv för tondöv och omusikalisk? Troligen beror det på att du var noga med att sjunga likadant som de vuxna när du var liten.

Om du kan höra skillnad på två toner och alltså kan uppfatta en melodi och om du hör att du sjunger falskt är du inte tondöv. Det är med andra ord skillnad på att vara tondöv och att inte kunna pricka just den ton man hade tänkt. Det som krävs är träning. Precis som en otränad inte kan slå hole-in-one (utom av ren tur) kan en otränad inte pricka rätt ton. Vill du lära dig pricka toner kan en sångpedagog hjälpa dig. Det kan räcka med ett par lektioner om du är flitig och tränar själv däremellan.

Förmedla kärleken till musik!
Om du har förmågan att njuta av musik är du musikalisk. Oavsett om du kan pricka toner och spela instrument eller ej kan du förmedla musikupplevelser till barnen. Lyssna och njut av din favoritmusik tillsammans med barnet! Det har ingen betydelse om det är Mozart, R ´n B eller Trash. När du njuter förmedlas kärleken till musik!

Tillbaka